Genom att helt kort beskriva några förutsättningar i posthumanistisk/nymaterialistisk teoribildning (Barad 2007; Lenz Taguchi 2010; Åsberg et al. 2012) och sedan lyfta några pågående analyser från mitt avhandlingsarbete vill jag visa vad de teoretiska perspektiv jag använder gör med det empiriska materialet. Studien, ur vilken analyserna är del, handlar om treåringar och fotografi i förskolan. Barnen erbjuds inom ramen för den producerade empirin handgriplig tillgång till digitalkameror. Jag kommer i min presentation att synliggöra två av barnen-kamerornas fotografiska intra-aktioner. Genom att som i avhandlingen ingå i ett posthumanistiskt och därmed nymaterialistiskt teoretiskt landskap, med särskild utgångspunkt hos Karen Barad (2003, 2007), och genom detta synliggöra intra-aktioner mellan barn och kameror erbjuds en förändrad förståelse av fotografi i förskolan. Barnen och kamerorna gör sig begripliga för varandra på en mängd olika sätt. De analyser som jag kommer att lyfta visar några av dessa barnen-kamerornas tillblivelser med koppling till estetik. Barnen och kamerorna är deltagare i estetiska händelser och här synliggörs estetiska uttryck som visar sig i fotografisk handling och i färdiga fotografier. Genom att lyfta intra-aktioner mellan barnen, förskolan och kamerorna, som synliggjorts genom agentiska snitt i de pågående relationerna, är intentionen i presentationen att visa vad den teoretiska apparaten gör med materialet och hur jag förstår detta. De empiriska material som kommer att diskuteras och synliggöras kan betraktas som undersökande och instabilt, mitt i en pågående avhandlingsprocess.