hig.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Konst i Gysinge Wärdshusstallet sommaren 2008: I ögonvrån
University of Gävle, Department of Education and Psychology, Ämnesavdelningen för didaktik.
2008 (Swedish)Other (Other (popular science, discussion, etc.))
Abstract [sv]

I ögonvrån ser jag en lång stenrelief som får mig att tänka på tre unga män i en bok. Om jag minns rätt heter de Coppi och Heilmann och den tredje bokens berättaren. Boken heter Motståndets estetik och skrevs av Peter Weiß och den utspelar sig i Tyskland en tid efter det nazistiska maktövertagandet. De tre unga är mot nazismen och när de studerar Pergamonfrisen letar de efter Herakles. Pergamonfrisen skildrar striden mellan gudarna och de jättelika som det berättas i den antika mytologin och där sägs att gudarna inte kan vinna om inte en människa deltar i striden på gudarnas sida. Herakles var med och stred på gudarnas sida och hans mamma var Alkmene, prinsessa av Mykene. De unga männen i Peter Weiß bok kan sin myt och söker efter Herakles. Till sist finner de en lejonklo, en bit av den hud Herakles drog av det nemeiska lejonet sedan han dödat detta monstrens moder. De tre får på detta sätt ett hopp om att den nazistiska makten med tiden ska kunna kämpas ner.

Stenreliefen i ögonvrån visade sig vara en skildring av samma strid som den som finns på Pergamonfrisen, med den skillnaden att Herakles finns med hel och hållen. Vi ser lejontassen knuten över bringan och lejonskallen framsträckt mot en jätte som snart ska blir nedkämpad. Som vi vet vann gudarna. Vinner gör också vi som i konstens alla uttrycksformer vill berätta och fråga, föreslå svar och hitta nya frågor om det mänskliga. Konstnärer och betraktare, alla hoppas vi att pennor, kritor, papper, oljefärger, dukar, huggmejslar, kameror, datorer och allt vad det kan vara som blir konst ska få oss att leva inte nödvändigtvis lyckligare, men ändå en smula hoppfullare i vetskap om tillvarons mångfald och överraskningskraft. Att kunna betrakta, leva sig in i och reagera på företeelser vi är bekanta med, inte känner igen och som vi inte visste att vi kunde komma åt i konstverk från förflutenhetens landskap, nuets tillvaro och framtidens ovissa domäner är i sanning en mänsklig förmåga som inger - hopp.

Athen måndagen den 21 april 2008

Bengt Söderhäll

Foto av stenrelief i ön Sifnos skattkammare vid Apollotemplet i Delfi, före 525 f v t. Herakles i kamp mot giganterna.

Foto: /svartstigen/ Bengt Söderhäll

Place, publisher, year, pages
2008.
Keywords [sv]
fris, Delfi, giganter och olympiska gudar
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-2187OAI: oai:DiVA.org:hig-2187DiVA, id: diva2:118849
Note
Introduktionstext till Katalog, Gysinge Wärdshusstallet, s 4, tryckt i 1500 ex.Available from: 2008-08-24 Created: 2008-08-24 Last updated: 2018-03-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records

Söderhäll, Bengt

Search in DiVA

By author/editor
Söderhäll, Bengt
By organisation
Ämnesavdelningen för didaktik
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 546 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf