hig.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Om den förlorade sakligheten: En tendens i svenska dokumentära TV-bilder under 2000-talet
University of Gävle, Faculty of Education and Business Studies, Department of Humanities, Media and communication studies.ORCID iD: 0000-0003-0505-9119
2019 (Swedish)Conference paper, Oral presentation with published abstract (Other academic)
Abstract [sv]

En traditionell förståelse av dokumentärfilmen placerar den i de saklighetens diskursiva fält som utgörs av områden som vetenskap, ekonomi och politik. I de senaste decenniernas essäistiska och postmoderna dokumentärfilm är dock en tydligt relativiserande och subjektivistisk utveckling en ofta iakttagen estetisk tendens. Här argumenteras för att tendenser som utmanar dokumentära filmers objektivistiska normer inte bara är en företeelse synlig i en smal konstnärligt orienterad filmkultur, utan också tydligt präglar ett bredare utbud av samhällsorienterad TV-dokumentär.  I presentationen diskuteras hur: 1) Ett retoriskt skifte successivt kan skönjas vad gäller de estetiska idealen för breda dokumentära reportage och filmer, där ett större fokus kommit att ligga på subjektivitet och känslor. Och mindre på sakframställning. 2) Hur (fr.a.) TV-reportage och dokumentärer under 2000-talet blivit allt viktigare katalysatorer i samhällspolitiska processer, i offentliga debatter och till och med i rättsfrågor. Exempel som tas upp är de två filmerna Könskriget (2005), filmerna Experimenten om kirurgen Macchiarini (2016) samt dokumentären Älska mig för den jag är om sångerskan Josefin Nilsson (2019). 3) Hur dessa filmer samspelar med en offentlighet i omvandling där nya medier i hög grad är arenor för en känslomässigt fokuserad diskussion, och där TV-dokumentärer i flera fall blivit utgångspunkter för inte bara debatt utan också lett till beslut i rättsprocesser och påverkat politiska skeenden

Place, publisher, year, edition, pages
2019.
Keywords [sv]
TV-dokumentärer, populism, public service
National Category
Studies on Film
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-30987OAI: oai:DiVA.org:hig-30987DiVA, id: diva2:1370990
Conference
Populism, demokrati och humaniora. Högskolan i Gävle. 14-15 november 2019
Available from: 2019-11-18 Created: 2019-11-18 Last updated: 2019-11-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records

Vesterlund, Per

Search in DiVA

By author/editor
Vesterlund, Per
By organisation
Media and communication studies
Studies on Film

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 259 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf