Många svenskar har bilder eller statyer av Buddha i sina hem och böcker som på olika sätt anknyter till buddhismen i sina bokhyllor. Buddhistisk meditation utförs i en mängd kristna kyrkor och mindfulness-baserade terapier används i den svenska hälso- och sjukvården. Ett stort antal svenskar tror på karma och reinkarnation samt tillämpar vissa praktiker som är hämtade från buddhismen i sin vardag. Invånare i Sveriges är således influerade och inspirerade av buddhismen på olika sätt, utan att för den skull uppfatta sig själva som buddhister.
I detta kapitel kommer jag titta närmare på de buddhisminfluerade svenskarna och hoppas genom detta nyansera bilden av buddhismen i Sverige. För att förstå dessa personer måste vi också förstå de svenskar som faktiskt är buddhister och även få kunskaper om hur det gick till då buddhismen kom till Sverige. Därför kommer även detta beskrivas i korthet. Vidare diskuteras var gränsen går mellan att vara buddhist och att vara influerad eller inspirerad av buddhismen. Min förhoppning är att jag, genom att lyfta fram svenskar som befinner sig i buddhismens periferi, ska tydliggöra några av buddhismens karaktäristiska kännetecken, kännetecken som återfinns också på andra platser dit buddhismen spridits.