Digitala spel i matematikundervisningen: Elevers och lärares attityder och uppfattningar
2022 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Digitala spel som komplement i undervisningen har blivit allt vanligare med åren. Inte minst inom matematiken finns det en ansenlig mängd digitala lärspel som syftar till att stärka elevernas kunskapsutveckling och bidra till en lustfylld lärmiljö. Syftet med detta examensarbete var att ta reda på hur elever och lärare uppfattar effekter på lärandet och elevers motivation till ämnet matematik när digitala spel används i matematikundervisningen. För att ta reda på detta intervjuades 20 elever och 2 lärare i en årskurs 2. Därtill sammanställdes enkätsvar från 16 yrkesverksamma lärare som svarat på frågor om hur de upplever lärande genom digitala spel i matematikundervisningen. Intervjuerna transkriberades och sammanfattades, enkätsvaren sammanställdes och tillsammans presenterar dem den data som uppkommit under denna undersökning. Resultaten visade att digitala spel i matematikundervisningen påverkar elevernas motivation för ämnet matematik. Resultaten visar även en ganska svag tillit till digitala spels förmåga att utveckla elevernas kunskapsinlärning inom matematik.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 38
Keywords [en]
DGBL, digital game-based learning
Keywords [sv]
digitala spel, elevspel, matematik, matematikundervisning, motivation
National Category
Pedagogical Work Mathematics
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-38665OAI: oai:DiVA.org:hig-38665DiVA, id: diva2:1662671
Subject / course
Mathematics
Educational program
Study Programme in Education för the Primary School
Presentation
2022-05-24, 09:24 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2022-06-012022-06-012022-06-01Bibliographically approved