hig.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kvinnors representation i tv-spel: En studie om genus i Elden Ring
University of Gävle, Faculty of Education and Business Studies, Department of Humanities, Media and communication studies.
University of Gävle, Faculty of Education and Business Studies, Department of Humanities, Media and communication studies.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Syftet med den här studien är att undersöka moderna tv-spel utifrån ett feministiskt perspektiv. Hur mycket misogyni finns det och hur uttrycker det sig i så fall. För att ta reda på detta utifrån vår frågeställning så har använt oss av en kvalitativ innehållsanalys för att kunna uppleva ett utvalt modernt spel, Elden Ring, autentiskt och analysera vad det är vi faktiskt ser och spelar igenom.

Vi har använt oss av tidigare forskning som tokenism och ålderism samt feminist film studies och genusteori som teorier för att undersöka hur media designar och skriver kvinnliga karaktärer. Vi undersöker specifikt hur genusfrågan tar sig i uttryck i Elden Ring som ändå är ett progressivt spel i dagens samhälle. 

Resultatet i vår studie visade att även ett modernt spel som Elden Ring faller in i sexistiska och misogyna fällor. Spelet i sig är långt ifrån så illa det hade kunnat vara när man till och med kan skapa sin egen kvinnliga avatar med olika etniciteter och till och med lägga till kroppsbehåring om man skulle vilja. Många av de kvinnliga karaktärerna i spelet har sin egen historia och eget driv och en del av dem har inte ens en man som är central i deras berättelse. Däremot faller spelet in i stereotyperna av att kvinnor i media ofta ser unga och vackra ut och påminner därför väldigt mycket om varandra. De manliga karaktärerna har mycket mer variation i både utseende och ålder. 

Spelet sätter gärna in de karaktärer som ska hjälpa spelaren under vägen som passiva och det är bara en av 19 huvudbossar som är en kvinna. Det är viktigt att notera att den bossen har en runa som spelaren måste samla för att komma vidare i spelet, resterande runor finns hos andra bossar som alla är demi-gods. Kvinnan är inte en demi-god, hon fick sin runa.

Abstract [en]

The purpose of this study is to analyse modern video games from a feministic perspective. How much misogyny is there and how will it be portrayed. To get the answers we seek we have phrased this into a single, broad question we aim to study. To do this we have decided to use a qualitative content analysis for the purpose of being able to play and experience a modern game we have picked out, Elden Ring, in an authentic setting and analyse what it is we see on the screen. 

We have used tokenism and ageism to use as a foundation for our study and to back up our theories which are feminist film studies and gender studies. The reason behind this decision is to see how media designs their female oriented characters. We will specifically study how gender is portrayed in Elden Ring which, despite everything, is still a progressive game in modern society. 

The results of our study showed that even a modern game like Elden Ring falls into traps of sexism and misogyny. The game itself is far from as bad as it could have been when you’re able to create your own female character with features such as different ethnicities and even body hair. Many of the female characters are written with their own agendas in mind and their stories isn’t centred around a man in their lives. One of the traps they fall into however is that female characters in media is often designed as young and beautiful and as such they remind of each other and at first glance it can be hard to tell who’s who. The male characters in comparison have much more variates in their designs both regarding appearance and age. 

The game puts the other characters in a role as passive supports and only one out of 19 main bosses you fight are female. It is important to note that, as the player, you must collect certain runes to advance in the story. These runes are usually found after you defeat a boss who is a demigod. The female character does not have that status. She was merely gifted her rune from her demigod ex-husband.

Place, publisher, year, edition, pages
2022.
Keywords [sv]
Medievetenskap, kommunikationsvetenskap, Tv-spel, HiG, Genus, Elden Ring, kvinnor
National Category
Gender Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-39647OAI: oai:DiVA.org:hig-39647DiVA, id: diva2:1685562
Educational program
Study Programme in Media and communication
Supervisors
Examiners
Available from: 2022-08-04 Created: 2022-08-03 Last updated: 2022-08-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1114 kB)439 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1114 kBChecksum SHA-512
4c4930004a36b17445c3fa10e619328812540665a7d9bd0e22ca52114de3c403d7bc392b7048a545cf67d2a7f57fed823b5ec8d2144a35b2d6b806a6160c5f84
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Media and communication studies
Gender Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 439 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 961 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf