Föräldrars perspektiv av Super Mario och WoW
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Vardagen ställer allt färre krav på fysisk aktivitet och stillasittande aktiviteter har blivit allt vanligare. En av dessa aktiviteter är tv- och dataspel som idag tros ha fler utövare än fotboll och ishockey har tillsammans. Studiens syfte var därför att undersöka attityder och värderingar hos föräldrar med tv- och dataspelande barn. Studien var kvalitativ på en beskrivande nivå. Sammanlagt har sex semistrukturerade intervjuer genomförts med totalt nio deltagande föräldrar, sex kvinnor och tre män. Huvudresultatet i studien visade att föräldrars negativa attityd främst påverkades av våldet som förekommer i många spel. Spelen kunde också ha en negativ effekt genom att barnen blev trötta och på dåligt humör ifall de spelade för länge. Positivt var att barnen hade kul då de spelade, de lärde sig nya saker samt att de kunde känna sig stolta över vad de åstadkommit i spelen. Jämfört med andra medier jämställde föräldrar tv- och dataspelens effekter på hälsan. Föräldrarna kunde se en skillnad mellan olika konsoler då Nintendo Wii är den konsol som erbjuder rörelse, till skillnad från traditionella konsoler.
Place, publisher, year, edition, pages
2010. , p. 31
Keywords [en]
video games, computer games, attitudes, values, health
Keywords [sv]
tv-spel, dataspel, attityder, värderingar, hälsa
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-7077Archive number: HPPC-Vt10-14OAI: oai:DiVA.org:hig-7077DiVA, id: diva2:326601
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Examiners
2010-06-282010-06-232010-06-28Bibliographically approved