hig.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att skapa trovärdiga karaktärer
University of Gävle, Faculty of Engineering and Sustainable Development, Department of Industrial Development, IT and Land Management.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Att skapa karaktärer i en animation eller ett spel som publiken får sympati för och känner är levande, är ett avancerat och komplext arbete. Det finns dessutom en mängd olika tips och råd för att skapa en karaktär, att det kan kännas övermäktigt och svårt att sålla i. I denna uppsats kommer syftet därför ligga i att undersöka om det finns en fungerande formel för att skapa en lyckad och livfull karaktär. Syftet kommer även att bestå i att undersöka om denna formel av att skapa en karaktär går att tillämpa på både film- och spelkaraktärer. Dessa frågeställningar kommer att besvaras genom en litteraturstudie följt av en empirisk studie, ”Science fiction in space”, där dessa tips och råd kommer att prövas för att se om den formel som här lyfts fram är lyckosam. I arbete framkom det svårigheter att hitta endast en fungerande formel. Vilken formel som gör en karaktär bra har även med personligt tycke och smak att göra. Det som därför har gjorts är en sammanställning av alla olika framgångsrika tips och råd som skapat en lathund och guide där lekmän kan ta del av de olika tipsen för att sedan välja ut vad som passar just dem. En sammanställning där alla olika tips som funnits, gör också arbetet för lekmän lättare då information finns att hämta på ett och samma ställe till skillnad från när den är utspridd på olika forum. I den andra frågeställningen framkom att en skapad karaktär utifrån de tips som funnits, går lika bra att använda i spel som den gör i animation. Skillnaden är dock vid modelleringsfasen då det är andra aspekter att ta hänsyn till.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , p. 46
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-13024OAI: oai:DiVA.org:hig-13024DiVA, id: diva2:555928
Subject / course
Computer science
Educational program
Creative computer graphics
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-09-28 Created: 2012-09-22 Last updated: 2018-01-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Att skapa trovärdiga karaktärer(1554 kB)444 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1554 kBChecksum SHA-512
09f1491bd839a155bbb02441442a5438f9cdd6aae41f57dde5369bf908e9cf3a96f8883c1f8b727181ce2d0ce6eebe97bc3a866cab66111582b027b26d7cf39f
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Wennerstrand, Lars
By organisation
Department of Industrial Development, IT and Land Management
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 444 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 201 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf