hig.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Summers of love- Hur New Hollywood gav filmen nytt perspektiv: En genusanalys av Bonnie and Clyde, Cabaret och Annie Hall
University of Gävle, Faculty of Education and Business Studies, Department of Humanities.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Under ungefär en tioårsperiod, från den senare hälften av 1960-talet till den senare hälften av 1970-talet, producerade Hollywood filmer som inte bara tilltalade kritiker, utan även publiken. Dessa filmer var kreativa såväl produktionsmässigt som narrativt, och bröt ofta mot gamla traditioner samtidigt som man byggde vidare på formler för berättande som grundats under studioeran.

Frågeställningarna var dessa: Vilka händelser skiljer den här perioden från andra perioder i filmhistorien? Hur skedde förändringarna på olika plan? Och hur såg skildringen av kvinnor på film ut, jämfört med tidigare? För att söka svar användes olika böcker inom såväl filmhistoria som genusstudier, samt läste texter som hittades på internet. Dessutom gjordes en närstudie av tre filmer från denna period, ur ett genusperspektiv:

Bonnie and Clyde, Cabaret, och Annie Hall.

Dessa år var även mycket händelserika i samhället i stort, och de olika händelserna färgade av sig i filmproduktionen på två olika sätt. För det första blev filmerna vuxnare och mindre "familjevänliga", och för det andra förekom ofta en romantisering av förflutna epoker, som exempelvis depressionsåren. De kvinnliga karaktärerna hamnade i centrum på ett nytt sätt, jämfört med tidigare.

Studiosystemet upplöstes av sig själv, mer eller mindre, och i tomrummet

efter detta uppstod en kreativt lyckad övergångsperiod, känd idag som "New Hollywood", där amerikanska filmskapare kunde göra filmer som inte följde några av de vid tiden givna normerna. Detta gav en slags konstgjord andning tills produktionsbolagen hade lyckades återanpassa sig.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 51 p.
Keyword [sv]
filmvetenskap, New Hollywood, genus, filmhistoria
National Category
Other Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-13716Archive number: HMFC12:08OAI: oai:DiVA.org:hig-13716DiVA: diva2:600673
Subject / course
Film studies
Educational program
Film and literature
Presentation
2012-12-11, Högskolan i Gävle, Gävle, 10:15 (Swedish)
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-01-25 Created: 2013-01-25 Last updated: 2013-01-25Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Summers of Love(1476 kB)438 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1476 kBChecksum SHA-512
a64f25f8914f8ab5980182e8f2983f515967b7ec5599c9345cc40ba8c13e89793da98b7d8f4a5b212b83b4c6fa48769aa931809b4cad117e5c8c0e17081c7790
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Carlzén, Anna
By organisation
Department of Humanities
Other Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 438 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 307 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf