hig.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Datorspels pedagogiska potential i religionsundervisningen: Undersökning om några elevers och lärares syn på datorspels pedagogiska potential i religionsundervisningen
University of Gävle, Faculty of Education and Business Studies, Department of Culture Studies, Religious Studies and Educational Sciences.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna studie tar del av lärares och elevers erfarenheter och uppfattningar till datorspel i religionsundervisningen. I studien intervjuades fyra elever och lika många gymnasielärare i grupper om två. Elever som intervjuades går sitt sista år på olika program. Lärarna har minst fem års arbetserfarenheter och fokus ligger endast på datorspel som har tillämpats i undervisningen och som har potential att tillämpas inom religionsundervisningen.

Resultatet visar på att lärarna i denna studie är skeptiska till att tillämpa datorspel i religionsundervisningen. Endast en av de fyra lärarna hade tillämpat datorspel i religionsundervisningen. Datorspel har potential att användas i undervisningen dock endast som ett visuellt hjälpmedel. Ett datorspel som eleverna anser har potential att tillämpas i religionsundervisningen är The Sims. Återkommande mönster i elevernas intervjusvar är att de framför att strategispel är lärorika till skillnad från actionspel. Problematiken är att strategispel som är s.k. icke-linjära datorspel är för tidskrävande att tillämpa i undervisningen. Lärare och elever anser att tidsbristen försvårar tillämpningen av datorspel i undervisningen.

Slutsatsen i denna studie är att både lärare och elever anser att datorspel har potential att tillämpas i religionsundervisningen. Framför allt behöver datorspelenvara lättillgängliga online. Ytterligare ett problem som framförs av både lärare och elever är tidsbristen i religionsundervisningen som försvårar tillämpningen av datorspel i undervisningen, oavsett om datorspelen är lättillgängliga eller inte.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 43
Keywords [sv]
Datorspel, lärande, religion, gymnasiet, undervisning
National Category
Religious Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-13821Archive number: HRV:C13:2OAI: oai:DiVA.org:hig-13821DiVA, id: diva2:604794
Subject / course
Religious studies
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-02-22 Created: 2013-02-12 Last updated: 2013-02-22Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(568 kB)383 downloads
File information
File name FULLTEXT03.pdfFile size 568 kBChecksum SHA-512
f1c9fb8a7588b929bc76e9fc356eee602d03807cdfbd1bcff442376cf11060f06c6b85459321e9b7659af56ee7dfa5428f3c14af24ae609561e5dd7737a94f95
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Culture Studies, Religious Studies and Educational Sciences
Religious Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 383 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 487 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard-cite-them-right
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • sv-SE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • de-DE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf