Kan ett spel i form av en mobilapplikation stimulera till fysisk aktivitet?: - 49 Turfanvändares perspektiv
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Syftet med studien var att undersöka och beskriva vilka som använder spelapplikationen Turf i sin smart phone, hur de använder applikationen, samt om den kan stimulera till fysisk aktivitet bland användarna. Turf är ett spel där det gäller att erövra virtuella utomhuszoner med hjälp av telefonens GPSoch som kan ses som en blandning av orientering och ”herre på täppan” i digital form. En kvantitativ metod användes för att få svar på frågeställningarna och en e-postenkät skapades och användes i datainsamlingen. Resultatet från de 49 undersökta Turfanvändarna visade att de återfanns i ett brett ålderspann. Den yngste var 16 år och den äldste 67 år och en genomsnittsålder på 39,9 år. Nästan hälften av de tillfrågade hade använt Turf varje dag den senaste veckan och tiden den används varierade mycket. Medianen för den sammanlagda tid Turf har använts den senaste veckan låg på 7 timmar. Flera turfanvändare var också fysiskt aktiva i andra motionsformer, men det i mycket mindre utsträckning än den tid de använde till Turf. De flesta (85,7 %) uppskattade att deras fysiska aktivitet hade ökat sedan de började använda Turf. Flera hade ändrat sina vanor sedan de började med Turf, det kunde till exempel handla om att de börjat cykla till jobbet, satt mindre tid framför dator och TV eller att de hade ändrat sin kost.
En slutsats som kan dras är att en spelapplikation som Turf kan stimulera vissa individer till ökad fysisk aktivitet.
Abstract [en]
The purpose of this study was to investigate and describe who uses the game application Turf in Sweden, how they use the application, and if it can encourage physical activity among users. To investigate this, a quantitative method was used and an email survey was created and used to collect data. The result showed that among the 49 users of Turf that answered, the average age was 39,9 years. The youngest was 16 and the oldest was 67. Half of them had used Turf on a daily basis latest week. Many had changed their habits since they started to use Turf, for example: less computer and TV time, cycling to work, or that they had changed their diet. A majority (85,7 %) of them estimated that their physical activity had increased since they started with Turf. The Conclusions that can be drawn is that a mobile application like Turf can stimulate certain individuals to increased physical activity.
Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 25
Keywords [sv]
Fysisk aktivitet, motivation, mobilapplikation, spel
National Category
Health Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-14642Archive number: HPPVT13nr10OAI: oai:DiVA.org:hig-14642DiVA, id: diva2:630978
Subject / course
Public health science
Educational program
Health education
Supervisors
Examiners
2013-06-202013-06-192013-06-20Bibliographically approved