En arbetsprocess för att skapa 3D datorgrafik till film: Från karaktärsdesign till 3D animation
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 180 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Det är svårt att veta hur man på snabbast möjliga sätt kan skapa 3D datorgrafik till film. Detta arbete handlar om processen (pipeline) för att skapa ett troll i 3D till filmat material med målet att arbeta så tidseffektivt som möjligt utan att försämra kvaliteten. Vi utformar en specifik pipeline med hjälp av kunskaper från nyckelpersoner i filmindustrin, egna erfarenheter samt en litteraturstudie. Kortfilmen består av ett 3D troll sammansatt till en minuts filmat material. Kortfilmen förklarar de olika stegen i arbetsprocessen; filmskapandet och vad man ska tänka på från idé till slutlig animerad produkt samt val av programvaror.
Place, publisher, year, edition, pages
2014. , p. 38
Keywords [sv]
animation, 3D, karaktärsdesign, pipeline, troll
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-16928OAI: oai:DiVA.org:hig-16928DiVA, id: diva2:725101
Subject / course
Computer science
Educational program
Creative computer graphics
Presentation
2014-06-05, 99:132, Kungsbäcksvägen 47, Gävle, 09:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2014-06-162014-06-152014-06-16Bibliographically approved