Syftet med mitt bidrag är att belysa betoningen av temat mäns våld mot kvinnor i Stieg Larssons roman Män som hatar kvinnor (2005) och de två filmadaptioner som är gjorda av romanen. Presentationen tar sin utgångspunkt i en problematisering av titelns betydelse för den grad av betoning som i berättelsen läggs vid temat mäns våld mot kvinnor. I detta hänseende skiljer sig Larssons roman (det svenska originalet) och den svenska filmatiseringen av romanen – Nils Ardens Oplevs Män som hatar kvinnor, 2009 – från den amerikanska filmadaptionen. Den senare har istället för att använda romanens originaltitel lånat den amerikanska romanöversättningens titel The Girl with theDragon Tattoo, vilken anspelar på den kvinnliga huvudpersonen Lisbeth Salanders ryggtatuering. Den fråga som väcks härvidlag är om den förändrade titel i sig innebär en fokusförskjutning från temat mäns våld mot kvinnor till den kvinnliga huvudpersonens karaktär. David Finchers amerikanska filmatisering av Larssons roman hade världspremiär i december 2011. Den övergripande fråga som besvaras i min analys, vilken inleds med frågan om titeln, är i hur hög utsträckning temat mäns våld mot kvinnor betonas i de olika versionerna av berättelsen (romanens kontra filmatiseringarna) och vad detta får för betydelse. Belysningen och jämförelserna av temats fäste i de olika versionerna görs genomgående utifrån ett feministiskt samhällskritiskt perspektiv med grund i genusteoretisk forskning.