Förbättring av det grafiska användargränssnittet i Autodesk Maya i relation till måttriktig 3D-modellering
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Inom 3D-grafik, visualiseringar, spel och VR finns ett behov av måttriktig modellering. Traditionellt så används CAD-program för att uppnå ett exakt eller precist resultat. Men då CAD-program inte utmatar polygonal geometri så fungerar det inte att använda resultatet direkt i tidigare nämnda kategorier. Denna studie ämnar att underlätta måttriktig polygonal modellering i Autodesk Maya genom ett tillägg i form av ett grafiskt användargränssnitt. Effektiviteten av detta mäts genom tidtagning på modellering av CAD-ritningar i polygoner hos en testgrupp både med och utan tillägget samt en kvalitetskontroll där resultatet jämförs med specifikationen. Medelresultatet av testgruppens användning av tillägget var en förbättring i tidsåtgång gentemot endast Maya. Geometrin hade även bättre måttriktighet.
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 37
Keywords [en]
GUI, User Interface, Computer-Human Interaction, Design
Keywords [sv]
Design, Python, PySide, Grafiska användargränssnitt, Autodesk Maya, precis 3D-modellering, måttriktig 3D-modellering.
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hig:diva-19615OAI: oai:DiVA.org:hig-19615DiVA, id: diva2:820911
Subject / course
Computer science
Educational program
Creative computer graphics
Supervisors
Examiners
2015-06-152015-06-122018-01-11Bibliographically approved