Syftet med uppsatsen har varit att fördjupa kunskapen om Tom of Finland och hur maskulinitet och sexualitet har förklarats utefter hans konstnärskap i svenska och finska tidningsartiklar, skrivna på svenska. En queerteoretisk genusförståelse av artiklarnas beskrivning av bilderna och Tom of Finland har varit grundstommen uppsatsen syfte.
För att uppfylla syftet har jag med en kvalitativ diskursanalys läst tidningsartiklarna och tolkat texterna. Även en kvantitativ räkning har gjorts för att ge fördjupad förståelse. Sammanlagt har 332 artiklar hittats som benämner Tom of Finland från 1994 fram 14 mars 2016, av dem så har 19 artiklar valts ut för djupläsning och textanalys. Dessa valdes för att de till störst del handlade om Tom of Finland.
Slutsatsen har varit att maskulinitet ger legitimitet för det som bryter mot den maskulina normen, att tack vare att Toms män, eller prototyper som han kallar dem, är så pass maskulina med sina stora muskler, uniformer och stora kukar att de kan accepteras trots deras normbrytande sexualitet. Samt rummets betydelse för att förstå konsten utefter om den är pornografisk eller konst, att konsthallen legitimerar bilderna som konst och något som får tittas på. Även förändringar i språket där ord som queer tillkommer senare i tiden.