Syftet med denna studie var att undersöka hur personalnedskärningar påverkat medarbetares motivation att utföra sitt arbete. Och därmed se om motivationen har haft någon betydelse för medarbetarnas prestation i arbetet. Studien är genomförd på undervisande lärare på en grundskola F-9 med tre paralleller. Studiens frågeställningar var På vilket sätt påverkas lärarna av personalnedskärningar och har motivationen någon betydelse för lärarnas prestation. Studien är baserad på en kvantitativ analys av data som samlats in genom en strukturerad webbenkät med slutna dikotoma frågor. För att analysera och identifiera mönster har en deskriptiv analys gjorts kopplat till forskningsfrågorna. Frederick Hertzbergs tvåfaktormodell (1959) om motivationsfaktorer och hygienfaktorer har använts för att besvara studiens frågeställning. Resultatet visade att det fanns en stor påverkan på kvarvarande medarbetares motivation efter personalnedskärningen. Flera medarbetare upplevde en försämrad kommunikation under nedskärningsprocessen, studien visade att det fanns oro och rädsla för att bli av med sitt arbete vilket bidrog till att prestationen och motivationen att prestera minskade till följd av personalnedskärningarna. Studien visade att de sociala relationerna och arbetsförhållandena är viktiga hygienfaktorer för att inte leda till missnöje och påverka arbetsmotivationen. Studien visade också att erkännanden, utvecklingsmöjligheter och feedback är viktiga faktorer för medarbetarna, för att medarbetarna skall få möjlighet att växa för att vidare känna en ökad motivationen och engagemang för sitt arbete.